søndag den 25. marts 2012

DIY Tripp Trapp pude

OBS: Se nyt mønster i dette indlæg

Så har jeg fået lavet endnu en pude til Stokke Tripp Trapp stolen. Og denne gang har jeg taget billeder løbende i processen, så her er en vejledning til hvordan jeg har lavet puden. Måske nogen kan bruge det? :)

Først en tegning af mønstret:
OPDATERET: Hvis man har den nye plastik-baby-indsats, skal siderne være 4-5 cm længere, dvs. i stedet for 24,5 cm skal de være 28,5-29,5 cm.

Så klippes der 2 stykker stof efter mønstret. De to lange stykker velcro sættes sammen, så de overlapper de sidste ca. 2 cm, så de er 24 cm lange. De to stykker sættes på det ene stykke stof, så der kan syes på de midterste 6 cm. Den nederste syning skal passe med indhakket i stoffet:

Hvis puden skal bruges med ryglæn og træ-bøljen sættes en elastik fast midt i velcroen:
De to stykker stof lægges ret mod ret, og de lægges oven på pladevat, som klippes til efter stoffet.

Der syes hele vejen rundt, pånær den lige kant forneden.

Stoffet vendes om på ret-siden, og den ene del af de små stykker velcro sættes fast på de to 'arme' og syes fast:

Til sidst skal den nederste kant foldes ind og syes. De to sidste stykker velcro syes med på samme tid.

Så er puden færdig og kan både sidde på stol med ryglæn og træ-bøjle:

Og uden:

6 kommentarer:

  1. Rigtig god vejledning! :-) Jeg har dog lige nogle spørgsmål..
    Når man laver den til en stol med den nye baby indsats altså den længere version på 28,5-29,5 cm skal det første indhak så stadig være 1,5 cm inde? Og skal andet hak stadig gå 11 cm ind?
    Og hvad med målene på velcroen og elastikken?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Nej, det første indhak skal så være 5,5-6,5 cm, så ryggen stadig er 11 cm. Velcro og elastik er samme mål. Hvis jeg skulle gøre én ting anderledes, ville jeg vente med at sy de lange stykker velcro på til sidst, så det bliver syet fast igennem begge lag stof og fyld. Giver det mening? ellers skriver du bare igen :) vh Pia

      Slet
    2. Tusind tak for dit svar! Så vil jeg prøve at give mig i kast med det :-)

      Slet
  2. Hej :)
    Har du også lavet et pude til sædet ? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej. Øverst i indlægget er der et link til et nyere indlæg og deri er link til mønster for sidde-puden :) God dag. vh Pia

      Slet

Jeg elsker kommentarer, så skriv gerne et par ord :)