tirsdag den 24. juli 2012

Farmor

Jeg har altid været kreativ. På fritidshjemmet begyndte jeg at lave/skære papirklip, og min mor købte pap i stakkevis til mig, så jeg kunne lave mere derhjemme. I slutningen af 4. klasse begyndte jeg i den lokale fritidsklub, hvor der to gange om ugen var syning. Og jeg var hooked! Jeg syede og syede og syede. Og heldigvis fik klubben sit eget syrum, så syningen nu var muligt 5 dage om ugen. Og jeg syede og syede. Og alt det kreative er bare fortsat og har udviklet sig i alle mulige retninger :D


Min mor har altid sagt, at jeg har mine kreative evner (og også mine æblekinder :o)) fra min farmor. Hun døde allerede, da jeg var 8 år, så jeg har ikke så mange minder om hende, og desværre ingen af de kreative af slagsen. En af de ting, som minder mig mest om min farmor er denne plante. Vi har altid haft den i familien, og det havde min farmor også. Jeg fik selvfølgelig en med, da jeg flyttede hjemmefra, og lige nu har jeg to herhjemme. Vi har altid kaldt den for en "girafpalme", men mens jeg studerede, skrev jeg et forår opgave med Nina. Vi sad hjemme i min lejlighed, og hun fulgte trofast min palme vokse. Og så nogle år senere, fik jeg en mail fra hende med det rigtige navn. Leopardstilk. På latin hedder den 'amorphophallus konjac', og når den blomstrer lugter den fælt! Jeg har kun én gang oplevet den i blomst, og føj for en stank! Ud fra det latinske navn og den forfærdelige stank, tror jeg planten er i familie med lig-planten i Botanisk Have. 

Min plante er nem at holde. For selv om min far er 3. generation af gartnere, har jeg IKKE grønne fingre! Hele vinteren står planten mørkt og tørt, og når den så begynder at titte op ad jorden, tager man den frem og vander tilpas (hvilket for mig betyder, når jeg lige husker det, eller min far påpeger det :o)). Når den begynder at visne, kan man til sidst lige så stille tage hele planten af, så kun knolden er i jorden, og så er det på plads i vaske-skabet til det igen er forår.

2 kommentarer:

  1. Ej hvor sjovt :o) Så fik jeg også lært lidt i dag. Det er da lige før jeg får lyst til at anskaffe mig en.

    SvarSlet
    Svar
    1. :D
      Ved ikke hvor nemme de er at skaffe, men så kan vi lige finde ud af noget, for pt har jeg to :)

      Slet

Jeg elsker kommentarer, så skriv gerne et par ord :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...