fredag den 28. september 2012

Hyldebær

I går efter arbejde mødtes jeg med min kusine og vi plukkede en stor spandfuld hyldebær i nærheden af mit hus. Vi hyggede og snakkede en masse, mens vi pillede bærrene af grenene (eller hvad det nu hedder), og vi fik ordnet de mere end 2 kg, vi skulle bruge.

2 kg bær koges med 1 kg æbler (skrællede og i både) i 1 liter vand. Når bærrene sprækker, har de kogt længe nok. Saften sies fra ved at lægge et rent viskestykke i et dørslag, og saften hældes i en ren gryde. I gryden hældes 750 g rørsukker og saften fra 1 citron. Saften koges op, så al sukkeret er opløst, og så er saften færdig :)


Af ovenstående opskrift fik vi de ca. 2,5-2,7 liter saft, som kan ses på billedet.

Resten af bærrene ordnede vi og lagde i et sylteglas, og så hældte vi vodka i, så bærrene var dækkede. Snapsen skal trækkes 1-2 måneder, og den skulle eftersigende smage godt med Sprite :D

Weekenden står igen på fødselsdag, for min niece bliver 1 år i næste uge :) Jeg håber, jeg får tid til lidt krea, for har mange ideer og projekter i hovedet, men tingene går jo desværre ikke altid som håber. Nu vil jeg nyde resten af aftenen med manden, for begge børn sover sødt :) God aften derude i blogland.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker kommentarer, så skriv gerne et par ord :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...