mandag den 17. september 2012

Indkøb og hygge

Weekenden har stået i hyggens tegn. Først lørdag med en hyggelig frokost med en veninde, som bor et stykke væk, så jeg nåede både fordi Stof&Stil og Waves shoppingcenter på vej til/fra hende. Så der er købt lidt ind til flere kreative projekter :o)


Det var ikke meningen at jeg skulle købe stof, men jeg kunne simpelthen ikke stå for dette søde jersey med aber :o)

Jeg fik også bagt en masse franskbrød sammen med Oliver. Jeg havde ikke så meget spændende grovmel, så de blev lidt for 'lyse' til min smag.

Vi tog 1 pk gær og smuldrede i 1 liter lunken vand. Så tilsatte vi 300 g. rugmel, næste gang prøver jeg med nogle kerner og/eller grovere mel (og måske mere, normalt kan 1/3 af mel være groft). Så tilsatte vi 1 æg, 100 g margarine, 1 tsk salt og 1 spsk sukker. Herefter tilsatte vi alm. hvedemel efter behov (ca. 1200 g). Det meste af tiden brugte vi røremaskinen, så det var super nemt. Dejen hævede i skålen 1 times tid til til ca. dobbelt størrelse, og herefter formede jeg 4 brød (næste gang laver jeg kun 3 brød, så de bliver lidt højere). Så hævede de igen en times tid, og så blev de bagt i ca. 45 min ved 180 g (alm. ovn).


I denne uge skal jeg bage en masse (jubii :D), for vi skal holde Mathias' fødselsdag både lørdag og tirsdag, og så skal jeg også lige lave en lagkage til min svigerindes fødselsdag på mandag. Til fødselsdagen på lørdag skal jeg afprøve to nye opskrifter, og så overvejer jeg kraftigt, hvordan lagkagen skal laves/pyntes - har en ide, men ved ikke helt om det kan lade sige gøre :o)

2 kommentarer:

  1. Det lyder som en smadder hyggelig weekend, med mange dejlige projekter. Stort tillykke med din søn, håber I får en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Helena. Jeg kommer til at lave flere indlæg om hans fødselsdag, for jeg er i gang med en gave til ham og så skal der jo selvfølgelig bages kager (jeps i flertal :))

      Slet

Jeg elsker kommentarer, så skriv gerne et par ord :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...