onsdag den 17. oktober 2012

Ferie og sund mad

Jeg har ferie! og det har bare været en skøn dag, hvor jeg har hygget med Oliver. Mathias fik sin 1. års vaccination i morges, så han sov lige 4 timer til middag! Oliver og jeg malede bl.a. de trylledejsfigurer, vi lavede for længe siden. Lidt hverdag har det dog også været, for tøjet fra tørrestativ/tørretumbler flytter sig ikke selv på plads. Og på tørrestativet hang det stof jeg har købt de sidste par uger. Jeg burde slet ikke købe mere stof, for jeg får ikke syet så meget for tiden.


Det mørkeblå jersey med lysere blå stjerner er allerede klippet til en elefanthue til Mathias, men jeg mangler lidt lysblå rib til ansigtskanten. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal bruge det lyse med aber og det grønne Småfolk stof til, men jeg kunne bare ikke stå for det. Hovedpudebetrækket bliver nok til en nederdel, til når min lille niece bliver lidt større :)


Jeg har lånt en masse bøger på biblioteket, og da jeg sad og kiggede i dem, fulgte Oliver med og han pegede så på en skriggul juice, som han syntes vi skulle lave. Vi havde en masse appelsiner, så da vi alligevel skulle ud og handle, købte vi honningmelon og danskvand. Vi blendede en halv melon og blandede det med saften fra 2 appelsiner og blandede så 1,25 dl danskvand i. Det smagte dejlig frisk :)


Med inspiration fra Christina, har jeg lånt kogebøger med kulhydratfattig mad. Og her til aften lavede jeg første ret fra bogen. Vi fik ratatouille, som jeg altid laver lidt på 'gefüll'. Altså ikke noget med at følge faste mængder i en opskrift. Og dertil et græskinspireret farsbrød, hvor jeg lavede en fars af svinekød, lidt timian, mælk og meget lidt mel (skulle have været sojamel, men det havde vi ikke lige...) og så lagde jeg farsen som en 'plade' på 30x30 cm. Så blandede jeg ca. 400 g frossen optøet spinat med lidt hvidløg og spredte det ud over farsen. Til sidst dryssede jeg lidt feta over spinaten, inden jeg rullede kødet sammen til en roulade. Kødet fik 1 time i ovnen, og det smagte rigtig godt. Det er helt sikkert ikke sidste gang, den ret bliver serveret herhjemme :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker kommentarer, så skriv gerne et par ord :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...