fredag den 9. november 2012

Dumme mor!

Hvor er det bare forfriskende med en politisk ukorrekt mor! En kvinde som ikke tager sig af hvad andre mener er det rigtige at gøre! SKØNT! Jeg læser indimellem Rikkes klumme "Dumme Mor" i Søndagsavisen, men nu har jeg lånt hendes bog på biblioteket. Bogen indeholder hendes klummer fra det første år i hendes søns liv, og det er befriende at læse, at selvom man ikke følger de uskrevne regler, så går det alligevel fint!

Med Oliver havde jeg lidt dårlig samvittighed over at jeg ikke gik til nogle aktiviteter med ham, men det prøvede jeg så med Mathias, og det irriterede mig ofte, det der med at skulle ud af døren hver torsdag kl.12.30. Så det gider jeg helt sikkert ikke, hvis vi en dag skal have endnu et barn!

Jeg forsøger også at lade være med at sammenligne mine børn med andres, for børn er bare forskellige - BASTA! Min niece (1 uge yngre end Mathias) går flot rundt over det hele, Mathias går ikke! Han står op ad alt og lidt tvungent kan vi gå med ham i hænderne. Oliver gik først, da han var 17 måneder, så det bliver nok også først dér, Mathias begynder at gå.

Oliver er 3½ år, og han bruger ble. Det generer slet ikke ham, mens det bekymrer mig lidt/nogle gang, for nogle af hans pædagoger ynder at fortælle, at han er den eneste på hans stue med ble. Og svigermor nævner også gerne lige, at min nevø (3 måneder yngre end Oliver) er blefri om dagen - der tæller jeg lige til 1 million trillion for ikke at eksplodere i et "Børn er forskellige og det gør vel ikke Oliver til et dårligere barn? Arghhhh!!!!!!"

Dvs. jeg øver mig i at lade være med sammenligningerne, for mine børn er jo alligevel de mest fantastiske i verden, og derfor er det skønt med Rikkes bog. Så hvis I har set én sidde i C-togets stillekupe med et bredt smil og en bog i hånden, er det bare mig, som prøver at lade være med at grine :)


Læs den hvis du trænger til et grin og trænger til et mere nuanceret billede af mor-livet :)
Følg hende på Facebook lige her

8 kommentarer:

  1. Ja jeg elsker også at læse hendes klumme hver søndag i søndags-avisen

    SvarSlet
    Svar
    1. Og jeg skal helt sikkert læse den fast HVER uge :)

      Slet
  2. Jeg har nogle få gange forsøgt at læse hendes klumme - men jeg kan simpelthen ikke komme igennem dem. Jeg synes den måde hun omtaler sit barn på er skrækkelig. Tænkt når barnet bliver større og kan læse om sig selv som "den lille fede". Jeg tænker stakkels barn!
    Når det så er sagt, så er jeg altså også en mor der ikke tager mig af, hvad andre mener omkring hvordan jeg opdrager mine børn og hvad jeg gøre og ikke gør.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det at hun kalder ham 'den lille fede' lægger jeg ikke så meget i, jeg har også mange kælenavne til mine drenge, og de er ikke altid lige 'pæne'..

      Jeg ser hendes klumme som et friskt pust, fordi hun skriver om de 20% som ikke altid er lige sjove, hvor mange andre bøger jeg har læst om barsler, har handlet om hvor hyggeligt det er, og så henter de lige take away, mens deres rengøringshjælp lige ordner lejligheden.. bla bla bla... sådan meget rosenrødt, som skærende kontrast til virkeligheden i et parcelhus i provinsen..

      Jeg synes også, jeg følger mine egne (og mandens) fornemmelser for hvad der er op og ned i forhold til vores børn, men derfor tænker jeg alligevel ofte, om det er godt nok eller om det er 'rigtigt', det vi gør.

      Slet
    2. Jeg synes bare der er meget stor forskel på, hvad man selv kalder sine børn og hvad man så kalder dem så offentligt som hendes klumme er. Sandsynligheden for at barnet kommer til at læse alt det der er skrevet om ham, er stor. Og den er næsten ligeså stor for at hans venner vil kunne komme til at læse det. Og det tror jeg ikke han vil synes er fedt.
      Jeg har ikke rigtig læst nogle bøger om barsel. Har nogle opslagsværker fra sp, men det er omkring sygdomme, hvornår de må få hvad osv. Jeg har så svært ved at forstå den der tanke med om vi gør det rigtige, men det er nok fordi jeg aldrig selv har haft den. Jeg har brugt forskellige forummer, hvor jeg har kunne stille spørgsmål til, hvordan andre gør, når jeg står i et problem, som jeg selv synes jeg er låst lidt fast i. Det har været fantastisk:-)

      Slet
    3. Jeg kan godt følge dig, men lægger stadig ikke så meget i hans 'kælenavn'. Det er jo også fint med forskellige meninger :)

      Jeg elsker bøger og har derfor læst Julia Lahmes "hvor lagde jeg babyen", Karin Heurlin "Hvornår er det min tur til at skrige" og flere forskellige andre. Og de fremstiller bare det hele lidt mere rosenrødt og som man 'skal'.

      Jeg brugte også en bog fra SP ang maden, og sygdomme har vi heldigvis ikke rigtig haft (altså udover Mathias' nyrebækkenbetændelse!)..

      Jeg har ikke brugt nogle forummer på nettet, og mht usikkerheden er vi jo forskellige - og gudskelov for det, ellers var verden sgu for kedelig :)

      Slet
    4. Jeg er helt enig med dig i, at vi heldigvis er forskellige:-)

      Jeg har været SÅ glad for mine forummer:-) Synes det var så fedt da vi havde en periode, hvor vi ikke kunne få Rosa til at sove. Skrev om vores problem i forummet, og nogle foreslog musik. Vi havde ikke selv lige overvejet det, selvom vi faktisk havde brugt det til vores søn også. Satte musik på og bum - så sov den lille dame:-)

      Slet
    5. Måske jeg skulle prøve et forum (eller musikken), for Mathias vågner indimellem om natten, er glad, legesyg og vil IKKE sove :(

      Slet

Jeg elsker kommentarer, så skriv gerne et par ord :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...