lørdag den 5. januar 2013

Farmors sirupslagkage

Imellem jul og nytår bagte jeg min farmors sirupslagkage, bare fordi den hører julen til :)


Jeg brugte en almindelig kaffekop som målebæger, men bundene blev lidt tykke, så næste gang bruger jeg nok en lidt mindre kop.

Ingredienser:
75 g margarine
1 kop sukker
1 kop sirup
1 kop mælk
3 kopper mel
2 æg
1 tsk natron
½ tsk stødte nelliker
1 tsk kanel

Margarinen og sukker røres godt. Æggene rører i et ad gangen,natron og krydderierne blandes i melet. Mel og mælk røres i skiftevis, og til sidst tilsættes siruppen.

Der bliver 3 bunde af denne portion og igen lånte jeg min mors lagekagebundeforme, som var i ovnen 15 min ved 225 grader i alm ovn.

Når bundene er afkølede, lægges de sammen med en smørcreme (250 g blødt smør røres med 250 g flormelis). Vi pynter altid kagen med chokolade og en eller anden form for pynt, og denne gang blev det blå perlesukker (som jeg har lært af min faster).




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker kommentarer, så skriv gerne et par ord :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...