fredag den 27. juni 2014

Rabarber fra haven

Da vi kom hjem fra ferie forrige weekend, så jeg straks at rabarberen var vokset en del, så jeg lagde hovedet i blød for at finde på nye ideer med rabarber. Min kollega kom mig dog til hjælp, så i lørdags lavede jeg saftevand med rabarber og hyldeblomst. Opskriften er oprindeligt fra Alt for damerne, men jeg har ændret lidt i bl.a. sukkermængden.

450 g rabarber skåret i 1-2 cm stykker
½ citron i skiver
blomster fra 20 hyldeblomstskærme
300 g sukker
1 liter kogende vand

Alle tingene lægges i en skål/gryde og overhældes med det kogende vand.

Opskriften til ren hyldeblomst saft kan findes her

Efter 3 dage på køl sies saften fra. Kvaset (eller hvad man nu skal kalde det) kan bruges til en gang marmelade. Ud fra min portion fik jeg ca. 600 g kvas (jeg pillede citronerne fra). Til det tilsatte jeg ½ dl rørsukker og 1 dl saft. Det kogte i ca. 20 minutter til konsistensen var god, og så hældte jeg det på to atamonskyllede glas.

Kvaset fra den rene hyldeblomstsaft er også blevet brugt til marmelade. Jeg tog udgangspunkt i denne opskrift, men jeg fjernede citronerne fra kvaset.

Vaniljeprikket hyldeblomst marmelade

Tror nok jeg i weekenden skal flotte mig med hjemmebagt franskbrød/boller, så vi kan smage disse sommerlige marmelader :)

4 kommentarer:

  1. Det så bare lekkert ut. Rabarbrasaft er så godt, dette må jeg også prøve :) Takk for tips.

    SvarSlet
  2. Hvor ser og lyder det bare lækkert, Pia! Du er altså så kreativ :-)))

    SvarSlet

Jeg elsker kommentarer, så skriv gerne et par ord :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...