tirsdag den 6. januar 2015

Juleaften 2014

I julen havde vi lejet et sommerhus i Hasle, knap 10 km fra svigerfamilien i Rønne. Det var et skønt og hyggeligt sommerhus med brændeovn, der manglede lige sneen for at billedet var helt perfekt.

Juleaften blev holdt hos børnenes faster og onkel. Der var ikke rigtig plads til børnene (alder 2,3,5,5) ved spisebordet, så de skulle spise i sofaen med en tegnefilm, hvilket mine børn altså ikke er vant til, så det nægtede Mathias pure. Hans 3årige temperament og stædighed er legendarisk, og lige så er hans appetit efter sovs og kartofler, så han sad ved siden af mig ved 'voksenbordet', og nøj hvor han spiste :)

Efter maden gik pakkehelvedet igang, og jeg har fuld forståelse for at børnene er spændte, men jeg synes virkelig det her går for vidt. I dagene op til jul laver de nærmest intet andet end at snakke om gaver, gaver og gaver, og juleaften tæller vi gaverne, og den som har gættet tættest på får en gave! Puha, det er lidt for materialistisk for mig. Misforstå mig ikke, jeg ELSKER gaver, men det er altså hverken størrelsen eller antallet (eller prisen for den sags skyld) der er det vigtigste.

Børnene får deres gaver først, dvs. det går i ring mellem de 4 børn med 1 pakke af gangen. Oliver fik nogle rigtig store æsker Lego, hvilket naturligvis betød at antallet af pakker til ham, var begrænset. Og da de tre andre børn blev ved med at få pakker, blev Oliver ked af det, hvilket er fuldt forståeligt. Jeg prøvede at forklare faster og farmor, at jeg ikke synes særlig godt om den måde gaverne blev uddelt på, men det var der ikke stor lydhørhed overfor. I min familie får børnene altid en gave først, men den blir nøje udvalgt, så det er noget, som kan pakkes ud og leges med NU. Det tager altid en del af spændingen og ungerne løb og legede en stor del af aftenen. Og det er hyggeligt for både store og små.

Hvordan deler I pakker ud hos jer? (måske har nogle af jer allerede beskrevet det, men jeg er knap 400 indlæg bagud i bloglovin' :P)

Mine to dejlige juledrenge ser Disneys juleshow

To trætte drenge i bilen hjem omkring midnat - synes det er SÅ flot at både Oliver & Mathias nu selv kommer og beder om at vi kører hjem, når de har fået nok larm og ståhej :)

Oliver med sine gaver - de tre store æsker LEGO er klart i højest kurs :)

Mathias ELSKER sin rengøringsvogn og kasseapparat, men jeg er sikker på Flexitrax også nok skal kommer i brug, når han lige får styr på det :)

4 kommentarer:

  1. Nu har jeg jo ikke små børn. Men hjemme hos os gør vi sådan, at en går op og vælger en pakke, pakker ud for derefter at gå op og vælge en ny pakke og så frem deles. Jeg kan sagtens forstå, at du ikke luge var tilhænger af deres pakkeuddelingsmetode, men håber trods alt I havde en dejlig jul alligevel ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder meget ala som vi gør i min familie :)

      Slet
  2. Puha, lyder jo som ren kaos. For det første holder vi på at alle, store som små spiser sammen. Hygge ved bordet er jo det halve af juleaften. Efter hovedrettet og inden ris ala manden får børnene en gave. Gerne et spil eller legetøj. Så nydes ris ala manden og derefter deles gaver ud lidt ala Helena. Den der får mandlen vælger første gave og den må ikke være til en selv. Til og fra kortet læses højt, gaven pakkes ud og modtageren vælger nu den næste gave. I år ville vores de store børn gerne dele pakket ud så de skiftedes. Og ikke noget med børnene først ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en rigtig god måde, især det med at den med mandlen vælger først - så er der da ekstra kamp om mandlen :)

      Slet

Jeg elsker kommentarer, så skriv gerne et par ord :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...