onsdag den 23. september 2015

Åbent Landbrug 2015

Jeg har jo ikke bil, så jeg havde spurgt mine forældre om de ville med til Åbent Landbrug på en svinegård i nabobyen Slangerup (Tilsbæk i Uvelse). Da vi kørte derud begyndte det at regne lidt, så vi begyndte i den store maskinhal, hvor vi smagte Antonius medisterpølse, kørte på minitraktorer, fandt karameller i kornet og gættede med i konkurrencen.


Så gik vi ud og kiggede på de STORE traktorer, og min far kører med traktor på hans arbejde, så han tog hjemmevant drengene med op i de store maskiner.


Og så ville vi ind i stalden, og der var så en lang kø, for det viste sig, at vi skulle have sko og overtøj af for at få en engangsdragt og gummistøvler på, inden vi måtte gå ind til grisene. Det begyndte at regne, mens vi stod i køen, vi blev lidt våde, men lige da vi begyndte at blive kolde, blev det vores tur til at skifte tøj og vaske hænder.

Mine drenge og mine forældre <3


Oliver var den mest modige af mine drenge, og det var en dejlig oplevelse at komme så tæt på de små grise :) Den brune numse på den ene gris, skyldes at hangrisene er brune, og det smitter desværre nogle gange af på smågrisene. Jeg skriver "desværre", fordi avleren fortalte at han ikke kan sælge brune flæskestege, fordi forbrugerne tror de fejler noget. På gården havde de ca. 850 søer og 2 orner, og producerede ca. 26.000 smågrise om året! De to orner var bare til hygge, for de inseminerer grisene med købesæd, og ornerne skal så bare være der for at skabe en stemning for de brunstige søer :) 

Jeg har været til Åbent Landbrug flere år nu, men det var første gang for mine forældre, og især min far var positiv overrasket, både over antallet af deltagere, men også hele arrangementet. Som han sagde "Jeg troede vi ville være der en times tid og så køre hjem", men vi var der vist i 3,5 time, og nåede da også en lun frikadellesandwich i deres cafe :) Alt i alt en super hyggelig søndag, og det kan kun anbefales at deltage :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker kommentarer, så skriv gerne et par ord :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...